ثبت نام

ریختن رزین در دمای سرد

نکات رزین هوای سرد – ریختن رزین در دمای سرد

یکی از چیزهایی که من در مورد زندگی در نقاط سردسیر کشور دوست دارم این است که زمستانهای آنجا کاملا سرد و زمستانی است و خبری از گرما در میان زمستان نیست. دغدغه همکاران عزیزی که کار با رزین انجام می دهند و در نقاط سردسیر هستند استفاده یا ریختن رزین در قالب در این هوا است.
همانطور که اطلاع دارید رزین در دمای سرد به سختی خشک می شود و تا مدتها نرمی خود را خواهد داشت. بنابراین نکات مربوط به ریختن رزین در هوای سرد را با هم مرور خواهیم کرد.

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، در اینجا اصول اساسی رزین مورد نیاز است که بیان شود و شما نیز در جریان آن قرار بگیرید:

رزین و سخت کننده (هاردنر یا کاتالیزور رزین)

به خودی خود دو ماده بی اثر هستند. پس از مخلوط شدن رزین و سخت کننده، یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود که باعث ایجاد گرما خواهد شد.این هممان چیزی است که باعث خشک شدن رزین شما می شود. در حالت ایده آل، برای بروز این واکنش، دمای اتاق شما باید بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد باشد. رسیدن به این دما در تابستان چندان دشوار نیست، اما در طول زمستان گاهی می تواند شما را با مشکل مواجه کند.

در اینجا کارهایی که می توانید برای استفاده از رزین در هوای سرد انجام دهید بیان شده است:

1.یک “جعبه داغ” رزینی ایجاد کنید. برای اینکار جعبه مقوایی برزگی بردارید، یک لامپ معمولی حبابی (ترجیحاً غیر کم مصرف) یا یک لامپ رشته ای درون آن قرار دهید. لامپ را روشن کنید و رزین در قالب ریخته شده ی خود را درون جعبه قرار دهید. لامپ باعث می شود که گرما تولید شود و جعبه از هدررفت گرما جلوگیری میکند و همین باعث می شود که رزین شما به دمای مورد نیاز خود جهت واکنش برسد و زودتر خشک شود.توجه داشته باشید که به دلیل وجود لامپ درون جعبه و تمایل زیاد این مدل لامپ ها به جذب گرد و غبار امکان آلوده شدن رزین شما وجود دارد پس سعی کنید که داخل جعبه ی خود را پاکیزه و مرتب نگه داری نمایید. حتی می توانید به جای جعبه ی مقوایی از باکس فلزی استفاده کنید.

یک "جعبه داغ" رزینی ایجاد کنید.
2.در یک اتاق کوچکتر که به وسیله بخاری گرم می شود استفاده نمایید. سعی کنید در فصل زمستان اتاق کار رزین خود را مانند حمام گرم نگه دارید و حتما از بخاری استفاده نمایید تا دمای اتاق به حد مطلوبی برسد و برای کار با رزین دچار مشکل نشوید.
3.قبل از استفاده از رزین مطمئن شوید که رزین شما گرم باشد.زیرا گاهاً رزین در جای خشک و خنک نگه داری می شود و در فصل زمستان باعث می شود که رزین به زمانی نیاز داشته باشد تا خود را آماده ترکیب شدن نماید. پس بهتر است در فصل زمستان حداقل 5 دقیقه رزین خود را در آب گرم قرار دهید و حتما قبل از استفاده از رزین، بطری رزین خود را خشک کنید و سپس درب آن را جهت کار باز نمایید. زیرا رطوبت و آب اگر به درون رزین شما نفوذ کند باعث خراب شدن کار شما خواهد شد.

4- ممکن است مجبور شوید رزین دیگری را در نظر بگیرید. چون نوع رزین و ایمنی در کار بسیار مهم است ، ولی به شخصه من عاشق این هستم که در هنگام ریختن رزین در قالب، یک پنجره باز داشته باشید و از جریان داشتن هوا مطمئن باشید. البته من مشکلی در ریختن رزین اپوکسی در داخل خانه نداشته و ندارم. حتی اگر یک اتاق گرم باشد (در حالی که بقیه خانه سرد است) ، داشتن یک فن کوچک در گردش هوا به اندازه کافی برای کار با رزین کافی است. فقط مراقب گرد و غبار موجود در هوا باشید.
5- قالب خود را قبل از ریختن رزین گرم کنید. قبل از ریختن رزین گرم خود در اتاق گرم درون قالب سرد خود ، ابتدا اسلحه گرمایی (فندک یا تفنگ حرارتی) را مقداری روی قالب بگیرید. هشدار – اگر بیش از حد طولانی این حرکت را انجام دهید قالبهای پلاستیکی می توانند پیچیده یا ذوب شوند و قالهای فلزی نیز تغییر رنگ بدهند.

تفنگ حرارتی یا فندک
6. زمان بیشتری به کار خود اختصاص دهید. فقط به دلیل اینکه اتاق شما امروز 20 درجه و 25 درجه نیست ، آیا این بدان معنی است که رزین شما با مشکل مواجه خواهد شد؟ نه ، البته نه ، اما خب روند بهبود یا خشک شدن رزینتان کندتر خواهد بود. این را هم بدانید که اگر دمای اتاق کمی پایین تر از حد مطلوب باشد ، می توان ساعت های بیشتری را برای ترمیم رزین شما انجام داد.

اشتباهاتی که افراد تازه کار در هنگام کار با رزین با آن مواجه می شوند و راه کار آنها

خب تا جایی که امکانش بود و تجربیات من اجازه می داد در مورد هوای سرد و رزین صحبت کردیم، در مقالات بعدی هم ما را دنبال کنید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اشتراک گذاری
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email